عایق حرارتی چیست؟ انواع عایق حرارتی و کاربردهایشان

admi 1400/02/29
عایق-حرارتی-چیست؟

عایق از مصالحی است که از زمان‌های گذشته تا به امروز انواع و اقسام مختلفی از آن تولید شده و مورد استفاده قرار گرفته است. این محصول با توجه به کاربردهای متفاوتی که دارد در انواع عایق حرارتی، عایق صوتی و … به بازار عرضه شده که در این بین عایق حرارتی پرکاربردتر است. دلیل کاربرد بالای عایق حرارتی آن است که این محصول در بسیاری از از صنایع بزرگ و همچنین ساختمان‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. عایق حرارتی در انواع عایق سرامیکی، پشم سنگ  و … وجود دارد. در این مقاله در مورد عایق حرارتی چیست و چه کاربردهایی دارد آشنا خواهید شد.

عایق حرارتی مخصوص دیوار

بسیاری از ساکنان ساختمان‌ها در فصول سرد سال از برودتی که از طریق دیوارها وارد ساختمان می‌شود، ناراضی هستند و همواره به دنبال راهی هستند تا بتوانند راه انتقال هوای سرد به داخل ساختمان را مسدود کنند. استفاده از عایق حرارتی ساختمان بهترین گزینه برای مسدود کردن راه ورود هوای سرد به داخل ساختمان‌‌های مختلف است. این محصول در دو مدل عایق حرارتی دیوار داخلی ساختمان و عایق حرارتی دیوار خارجی ساختمان وجود دارد که با توجه به اینکه ساختمان در چه شرایطی ( نیمه ساز یا تمام شده ) باشد، باید از عایق مناسبی استفاده شود.

برای عایق کاری سقف بهترین عایق حرارتی چیست؟

همانطور که می‌دانید هوای گرم سبک است و به راحتی می‌تواند از سقف عبور کند که این موضوع باعث از دست رفتن انرژی و سرد شدن محیط داخل ساختمان می‌شود. عایق حرارتی ساختمان گزینه‌ای ایده‌آل برای جلوگیری از هدر رفتن انرژی و برقراری تعادل دما در ساختمان است. به طور کلی از عایق حرارتی پشم سنگ و عایق حرارتی نانو به عنوان عایق حرارتی سقف ساختمان، عایق حرارتی سقف پارکینگ، عایق حرارتی پشت بام،‌ عایق حرارتی سقف سوله، عایق حرارتی سقف شیبدار و عایق حرارتی شیروانی استفاده می‌شود.

انواع عایق حرارتی

در ادامه پاسخ به عایق حرارتی چیست، لازم است با انواع این عایق آشنا شویم. با توجه به کاربرد عایق حرارتی در مکان‌های مختلف، این محصول در انواع مختلفی تولید شود. تولید انواع عایق حرارتی این امکان را فراهم می‌آورد تا بتوان با توجه به نیاز و همچنین فضای در دسترس نسبت به خرید این محصول اقدام کرد. از مهم‌ترین عایق های حرارتی عبارتند از:

عایق حرارتی پشم سنگ

عایق پشم سنگ شناخته شده‌ترین و پرکاربردترین عایق حرارتی است که منشا به وجود آمدن آن سنگ‌های آذرین است. این عایق وزن سبکی دارد و به راحتی می‌توان نسبت به نصب و اجرای آن اقدام کرد. از ویژگی‌های دیگر عایق پشم سنگ آن است که این محصول با تمامی مصالح ساختمانی سازگار است و با خاصیت ضد حریق خود از آن در موارد مختلف بهره گرفته می‌شود. 

این عایق در صنایع مختلفی مانند پتروشیمی، کشاورزی، صنایع نفت و گاز، ساختمان سازی به منظور عایق کاری تانک‌ها، خطوط لوله‌های انتقال و مخازن استفاده می‌شود. عایق پشم سنگ سلول باز است و به همین دلیل آب و بخار بر آن اثر می‌کند و به همین دلیل باید پس از نصب باید یک پوشش بخاربند روی آن قرار گیرد. این عایق طول عمر بالایی دارد و به همین دلیل می‌توان در بازه زمانی طولانی از آن استفاده کرد.

عایق حرارتی پشم سرامیک

عایق پشم سرامیک از عایق‌های حرارتی است که مواد اولیه تشکیل دهنده آن شامل اکسید آلومینیوم و سیلیس است. این عایق با توجه به بافتی که دارد، توانایی تحمل حرارتی تا دمای ۱۶۴۹ درجه سانتی‌گراد را داراست. این عایق به عنوان عایق حرارتی و الکتریکی کاربرد دارد و در صنایع پتروشیمی، ساختمان سازی، بدنه خودروها و نفت و گاز مورد استفاده قرار می‌گیرد. نکته قابل توجه درباره عایق پشم سرامیک آن است که این عایق با توجه به ویژگی‌هایی که دارد، گزینه مناسبی به عنوان جایگزین آزبست نیز محسوب می‌شود.

عایق حرارتی پشم شیشه

پشم شیشه الیاف بسیار نازکی است که با هم یکپارچه می‌شود و روی کاغذهای سربی، قیری،‌کرافت و آلومینیومی و تورهای سیمی قرار می‌گیرد. از ویژگی‌های این محصول به مقاومت حرارتی بالای آن اشاره کرد که به دو عامل دانسیته و ضخامت مرتبط است. همچنین این عایق اشتعال ناپذیر است و می‌توان آن را با خیال آسوده‌ای در صنایع مختلف مورد استفاده قرار داد.

عایق حرارتی پشم سرباره

عایق پشم سرباره محصولی است که به دلیل بافت خاصی که دارد، از آن به عنوان عایق حرارتی استفاده می‌شود. این عایق دوستدار طبیعت است و در زمان کوتاهی به طبیعت باز می‌گردد. همین عامل باعث می‌شود تا در میان عایق‌های حرارتی این محصول مورد توجه دوستداران محیط زیست قرار گیرد.

عایق حرارتی الاستومری

عایق الاستومری عایقی است که در برابر نفوذ گرما و بخار آب مقاومت بالایی دارد. این عایق برای عایق کاری دیگ‌های بخار، ریخته‌ها، مخازن، انواع لوله‌ها، مخازن و صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. این عایق وزن بسیار سبکی دارد و به دلیل نصب آسان می‌توان آن را به آسانی استفاده کرد. ماده اصلی تشکیل دهنده عایق الاستومری کف نیتریل است که باعث ایجاد خاصیت ارتجاعی در این محصول می‌شود.

عایق حرارتی پلی استایرن

عایق پلی استایرن برای عایق کاری دیوارهای فونداسیون، سردخانه‌ها، دیوارهای دو جداره و سقف‌های تیر و بلوک مورد استفاده قرار می‌گیرد. این عایق در برابر جذب آب بسیار مقاوم بوده و پوسیدگی ندارد. عایق پلی استایرن قابل برش است و با توجه به نیاز می‌توان آن را برش داد. این عایق با محیط زیست سازگار است و هیچ حساسیتی در انسان ایجاد نخواهد کرد.

عایق حرارتی نانو

عایق حرارتی نانو از عایق‌های بروزی است که با استفاده از مواد پلیمری ساخته می‌شود که از آن می‌توان به عنوان عایق حرارتی استفاده کرد. هرچه میزان مواد پلیمری موجود در این عایق بیشتر باشد، تاثیر آن متفاوت خواهد بود. با توجه به ساختار خاصی که این عایق دارد، نصب و اجرای آن حتما باید توسط متخصصان با تجربه در این زمینه انجام شود. عایق حرارتی نانو گزینه بسیار مناسبی برای عایق کاری دیوار ساختمان‌ها است.

عایق حرارتی فوم پلی اتیلن

این عایق در برابر حرارت، رطوبت و الکتریسیته مقاوم است. این عایق در صنعت ساختمان سازی، صنایع بسته بندی، خودروسازی، تولید تشک‌های ورزشی و طبی و … مورد استفاده قرار می‌گیرد. از ویژگی‌های این عایق می‌توان به انعطاف پذیری بالا، مقاومت شیمیایی و فیزیکی، حمل آسان و نصب سریع آن اشاره کرد. 

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.