انواع عایق ساختمانی

admi 1400/02/29
انواع-عایق-ساختمان

تحقیقات و بررسی‌ها حاکی از آن است که منابع سوخت‌های فسیلی در سراسر جهان با کمبود روبرو هستند که همین موضوع باعث شده تا افراد در سراسر جهان به دنبال راه حلی برای کاهش اتلاف مصرف این نوع سوخت‌‌ها و استفاده از انواع عایق ساختمانی باشند. یکی از بهترین راه حل‌هایی پیش رو که امکان دسترسی به آن برای همه فراهم است، عایق کاری است.

عایق کاری ساختمان ها راهکاری عملی بوده که با بهره‌مندی از آن و انتخاب عایق مناسب می‌توان به میزان چشم‌گیری از اتلاف انرژی جلوگیری به عمل آورد. باید اشاره کرد که با توجه به اینکه ساختمان ها از بخش‌های مختلفی تشکیل شده‌اند، انواع عایق ساختمانی به بازار عرضه شده تا بتوان برای هر قسمت از عایق مناسب استفاده کرد.

در ادامه این مقاله به معرفی انواع عایق ساختمانی خواهیم پرداخت تا در هنگام خرید این محصول بتوانیم با آگاهی بیشتری عمل کنیم.

عایق ساختمانی چیست؟

عایق ساختمانی مصالح و موادی هستند که به سه دسته عایق‌های صوتی، حرارتی و رطوبتی تقسیم بندی می‌شوند و از هر یک از آن‌ها در قسمت خاصی از ساختمان استفاده می‌شود. این عایق‌ها معمولا با استفاده از مواد اولیه ضد آلرژی و با کیفیت تهیه می‌شوند تا در هنگام استفاده برای افراد مشکلی را بوجود نیاورند.

مزایای عایق کاری ساختمان

  1. عایق کاری ساختمان‌ها افزایش عمر مفید ساختمان‌ها را به همراه دارد.
  2. استفاده از عایق‌های حرارتی باعث گرم بودن خانه در زمستان و خنک بودن آن در تابستان می‌شود.
  3. عایق کاری ساختمان‌ها کاهش مصرف انرژی و در نتیجه کاهش هزینه‌ها را به همراه دارد.
  4. استفاده از عایق‌های صوتی از ورود صداهای ناهنجار به داخل ساختمان جلوگیری می‌کند.
  5. بهره‌مندی از عایق های رطوبتی نیز باعث افزایش مقاومت ساختمان در برابر نم و رطوبت می‌شود.

ویژگی‌های عایق‌ های مناسب برای ساختمان

  1. سهولت در نصب
  2. دوام بالا
  3. سهولت در تعویض
  4. مقاوم در برابر فشار
  5. هدایت حرارتی بالا
  6. غیر قابل اشتعال
  7. مقاوم در برابر قارچ و میکروب
  8. مقاوم در برابر رطوبت

انواع عایق ساختمانی از نظر کاربرد و اهمیت

  1. پشم سنگ
  2. الاستومری
  3. پلی یورتان
  4. پلی استایرن
  5. فوم عایق رطوبتی، حرارتی و صوتی XPS

عایق حرارتی و صوتی پشم سنگ

عایق پشم سنگ، عایقی حرارتی است که تا دمای 850 درجه سانتی‌گراد را تحمل می‌کند. ماده اصلی تشکیل دهنده این عایق، سنگ بازالت بوده که که تحت فشار و دمای بالا به الیافی تبدیل می‌شود و با استفاده از آن الیاف عایق پشم سنگ ایجاد می‌شود.

با توجه به ساختاری که عایق پشم سنگ دارد، در برابر حرارت و دما از مقاومت بالایی برخوردار است و به همین علت از آن در صنایع نفت و گاز، عایق کاری لوله‌ها و کانال‌ها و پلایشگاه‌ها استفاده می‌شود و متناسب با نیاز صنایع مختلف در انواع لوله‌ای، تخته‌ای، لحافی، فله‌ای و پتویی تولید می‌شود. نکته قابل توجه درباره عایق پشم سنگ آن است که این عایق ضد حساسیت است و در صورت نصب در ساختمان‌ها باعث بروز مشکلات پوستی برای افراد نمی‌شود.

عایق صوتی، حرارتی، برودتی و رطوبتی الاستومری

عایق الاستومری عایقی با خاصیت انعطلاف‌پذیری بالاست که از آن می‌توان به عنوان عایق صوتی، حرارتی و رطوبتی استفاده کرد. این عایق با نیتریل فوم ساخته می‌شود و از آن می‌توان برای عایق کاری مخازن، سوله‌ها  و … استفاده کرد. ساختار سلول بسته این عایق باعث مقاومت بالای آن در برابر حرارت، صوت و آب شده، همچنین انعطاف پذیری بالای آن نیز این امکان را فراهم می‌آورد تا بتوان از آن برای عایق کاری کلیه سطوح استفاده کرد.

عایق الاستومری به صورت رولی با ضخامت 6 الی 50 میلی‌متر و لوله‌ای به قطر 6 الی 12 و طول 2 متر تولید می‌شود و از آن می‌توان برای عایق کاری تاسیسات ساختمانی، لوله پالایشگاه‌ها، مخزن‌ها، صنایع خودروسازی، بویلرها، انواع چیلرها و … استفاده کرد. از دیگر ویژگی‌های این عایق می‌توان به وزن سبک، نصب آسان، عدم نفوذ‌پذیری آب، عدم امکان رشد قارچ‌ها و باکتری‌ها و … را نام برد. همچنین باید اضافه کرد که عایق الاستومری از انواع عایق ساختمانی است که از قابلیت رنگ آمیزی برخوردار بوده و با استفاده از آن در ساختمان‌ها به راحتی می‌توان آن رنگ کرد.

عایق رطوبتی، حرارتی و صوتی پلی یورتان

فوم عایق پلی یورتان ماده شیمیایی است که به صورت فوم بر روی سطوح مختلف اجرا می‌شود. ایزوسیانات و پلی ال، دو ماده اصلی تشکیل دهنده این فوم هستند که به دلیل ترکیب با هم واکنش شیمیایی می‌دهند و باعث ایجاد فوم می‌شوند. این فوم در ابتدای تزریق به صورت کف است اما پس از گذشت چند دقیقه به جسمی سخت تبدیل می‌شود. 

عایق پلی یورتان با دست یا از طریق  دستگاه در تمام حفره‌ها نفوذ می‌کند و آن‌ها را عایق بندی خواهد کرد. این ویژگی‌های این عایق می‌توان به وزن سبک، مقاومت بالا در برابر آب و غیرقابل نفوذ در برابر مواد شیمیایی را نام برد. همچنین باید اشاره کرد که عایق پلی یورتان در برابر شرایط آب و هوایی مختلف و ضربه نیز آسیب نمی‌بیند و از دوام بالایی برخوردار است.

عایق حرارتی و رطوبتی پلی استایرن

عایق پلی استایرن فوم ضد آبی است که در برابر حرارت و رطوبت بسیار مقاوم است. این عایق به دلیل سطح یک دست و صافی که دارد برای عایق کاری دیوارها گزینه مناسبی به شمار می‌آید. نکته مهم درباره عایق پلی استایرن آن است که این عایق در برابر اشتعال مقاوم نیست و به منظور افزایش مقاومت آن باید از پوشش مقاوم در برابر آتش HBCD بر روی این عایق استفاده کرد.

فوم عایق رطوبتی، حرارتی و صوتی XPS

فوم عایق XPS از پلی استایرن اکسترود شده به دست می‌آید که ساختار آن به صورت سلول بسته است. با توجه به ساختاری که فوم عایق XPS از مصالح چند منظوره و پرکاربرد در صنعت ساختمان سازی است. این عایق از وزن سبک و نصب آسانی برخوردار است. این عایق به منظور عایق کاری دیوارها، سقف‌ها، نمای ساختمان و … مورد استفاده قرار می‌گیرد.

از ویژگی‌های مهم فوم عایق XPS می‌توان به مقاومت بالای آن در برابر فشار، یکنواخت بودن چگالی در تمام ابعاد، استحکام و مقاومت بالا اشاره کرد. این عایق بهترین گزینه برای مکان‌های مرطوب با دمای پایین است زیرا امکان نفوذ آب و رطوبت در آن وجود ندارد، در نتیجه قارچ و کپک نمی‌زند.

فوم عایق XPS در ساختمان‌های نوساز بسیار کاربرد دارد زیرا با استفاده از آن می‌توان باعث کاهش هزینه‌های گرمایشی و سرمایشی داخل ساختمان شد و میزان مصرف انرژی را کاهش داد. نکته مهمی که درباره فوم عایق XPS وجود دارد، آن است که این عایق باعث ایجاد حساسیت‌های پوستی یا تنفسی نمی‌شود و به همین جهت می‌توان با خیال آسوده از آن در تمام ساختمان‌ها بهره‌مند شد.

چگونه عایق ساختمان مناسبی پیدا کنیم؟

با توجه به اینکه انواع عایق ساختمانی با کیفیت و کاربردهای متفاوت در بازار وجود دارد، به منظور خرید این محصول قبل از هر اقدامی حتما باید با متخصصان با تجربه در این زمینه مشورت کنید. تیم ما تجربه بالایی که در زمینه فروش انواع عایق های حرارتی، برودتی و صوتی دارد، با مشاوره صحیح شما را در انتخاب مناسب‌ترین عایق ساختمان یاری می‌کند. 

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.